Met trots presenteert Stichting Counselling Nederland de actuele module jongeren counselling. “De jeugd heeft de toekomst” wordt er vaak gezegd. Voordat deze toekomst zich aandoet moet er echter door de jongere nog een heel pad worden afgelegd met daarop veelal de nodige “obstakels” die horen bij het volwassen worden. “Jongeren” is een ruim begrip. In deze module maken we daarom het onderscheid tussen de puber (10 – 15 jaar) en de jong volwassene (16 – 20 jaar).
De module jongeren counselling is geaccrediteerd door de ABvC en gewaardeerd op 21 accreditatie punten (PE punten). Nog meer reden dus om je kennis verder uit te breiden met deze interessante en waardevolle module!
Bijna iedereen kent wel een jongere in de leeftijdscategorie van 10 – 20 jaar. Wellicht heb je zelf thuis een kind van deze leeftijd, of werk je in het voortgezet, middelbaar of hoger onderwijs. Je traint ze op de sportclub, of je komt ze tegen op het werk waar ze een bijbaantje hebben. Maar begrijp je ze? Heb je er problemen mee? Belangrijker nog: heeft de jongere zelf problemen? Leeft er een gevoel van niet begrepen worden, lopen problemen uit de hand? Zijn er veranderingen in houding waarneembaar, uitingen van agressief of depressief gedrag? Is de druk die ervaren wordt te groot, speelt pesten een rol? Het leven van een jong volwassene staat bol van nieuwe ervaringen die soms te groot zijn om alleen mee rond te blijven lopen of zelf het hoofd te kunnen bieden. Deze problemen kunnen dusdanige vormen aannemen, dat de jongere hulp nodig heeft. De counsellor kan hierbij een hele belangrijke rol spelen. De laagdrempelige manier van hulpverlenen en begeleiding waardoor counselling gekenmerkt wordt, past uitstekend bij de jongeren. Als counsellor kun je de jongere helpen zijn of haar problemen te managen waardoor het leven weer aangenamer wordt. Deze module is dan ook uitermate geschikt voor counsellors die geinteresseerd zijn in de jongere medemens en de problemen waar deze leeftijdsgroep mee kampt en deze jongeren op een professionele en adequate wijze willen helpen.
Wat maakt het counsellen van jongeren zo anders dan het counsellen van volwassenen? Met ander woorden; waarom is er een aparte module jongeren counselling benodigd om deze groep cliënten effectief te kunnen counsellen? Dit heeft alles te maken met de ontwikkeling van de hersenen. Volgens Eveline Crone, hoogleraar Neurocognitieve Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Leiden, zijn de hersenen pas rond het 26e levensjaar volledig uitontwikkeld. Daardoor is het brein van de puber een speelbal van emoties, waardoor zij vaak impulsief reageren, vooral in de vroege puberteit. Er zit bij jongeren een groot verschil tussen begrijpen en handelen. Bijvoorbeeld: waarom fietsen jongeren met zijn vieren naast elkaar, ook al weten ze dat dit gevaarlijk is? Vanaf ongeveer het veertiende levensjaar verschuift bij jongeren de focus van volwassen begeleiders naar leeftijdsgenoten, waarmee ze van gedachten wisselen en discussiëren. Groepsregels spelen dan een veel belangrijkere rol dan maatschappelijke regels en wetten. Het besef dat jong volwassen “anders denken” is belangrijk om deze groep succesvol te kunnen counsellen. Dit is echter een eerste stap. Begrip voor de invloeden van de “peergroep” en de constante zoektocht naar de eigen identiteit is de basis om de jong volwassene verder te helpen in de complexe wereld waarin iedereen (inclusief de jongere zelf) iets van hem / haar verwacht. Ook de te hanteren gesprekstechnieken vergen aandacht. Want hoe breng je open communicatie met deze groep tot stand? Wat kun je wel en niet van deze groep verwachten en wat is anders dan de gesprekken met volwassen? Hoe ga je als counsellor om met deze puber of jong volwassene die stoeit met zichzelf en, onbewust, met de ontwikkeling van zijn / haar brein? Dat is waar het in deze module over gaat en waarvoor je extra handvatten en tools worden aangereikt.
In deze module zullen we onder ander aandacht schenken aan de volgende onderwerpen:
• De ontwikkeling van de hersenen.
• Onderscheid tussen het counsellen van pubers, jongeren en volwassenen.
• Hoe motiveer je jongeren?
• Gesprekstechnieken, het socratische gesprek.
• De vier dimensies in een gesprek, waaronder loyaliteit, een issue voor de jongere.
• De rol van de counsellor voor de jongere.
• De rol van de counsellor voor de omgeving / opvoeders van de jongere.
• Hulpmiddelen.
Deze specialisatiemodule is zeer praktisch van aard en omvat derhalve 3 klassikale praktijkdagen. Meer informatie over de inhoud van de praktijkdagen vind je in de onderstaande tabel.
Praktijkdag 1 Theorerische achtergrond Onderwerpen: |
Praktijkdag 2 Technieken Onderwerpen: |
Praktijkdag 3 De praktijk Onderwerpen: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
Op alle praktijkdagen wordt het geleerde in de praktijk gebracht door middel van diverse oefenvormen, rollenspellen en bespreking en evaluatie van opdrachten.
Voor de theoretische onderbouwing van de module wordt naast de aangeboden lesstof op de praktijkdagen, tevens gebruik gemaakt van het volgende lesmateriaal:
Deze module wordt doorlopen in een vaste studentengroep en heeft derhalve een vaste studieduur van twee maanden. In deze twee maanden dient de voorgeschreven lesstof door de student te worden bestudeerd en vinden de drie klassikale praktijkdagen plaats.
De totale kosten van de twee maandelijkse module jongeren counselling zijn vast gesteld op: € 395,-
Dit is inclusief:
Let op: Het boek “Pubers van nu!” (Auteur: Herberd Prinsen en Klaas Jan Terpstra, ISBN: 978 90 313 7481 6), dient door de student zelf te worden aangeschaft.
Kijk voor data van deze module onder de knop AGENDA.
De praktijkdagen worden gegeven in de trainingsruimtes van Stichting Counselling Nederland, Ressenerbroek 20-A, 6666 MR te Heteren.
Inschrijven voor deze module kan online via de blauwe aanmeldknop rechts bovenaan deze pagina.
Wij werken met een groepsgrootte van maximaal 20 studenten. Plaatsing op volgorde van binnenkomst, dus wees er snel bij!
Deze module is te volgen door zowel afgestudeerde counsellors als counsellors die nog in opleiding zijn. De laatst genoemde groep dient gevorderd student te zijn. Dit houdt in dat zij minimaal 2 praktijkdagen dienen te hebben bijgewoond van de opleiding basis counsellor, relatiecounselling, stress-counselling, bedrijfscounselling of schoolcounselling. Of aantoonbaar over een gelijkwaardig counselling niveau dienen te beschikken.
Niveau: HBO niveau
Kosten: € 395,-
Startdatum: vast startmoment (zie agenda)
Aantal praktijkdagen: 3
Na afronding: certificaat van deelname
Accreditatie: ABvC / 21 PE punten
Klassikale module, 3 praktijkdagen van 10:00 - 16:30, certificaat van deelname, 22 PE punten ABvC.
Klassikale module, 3 praktijkdagen van 10:00 - 16:30, certificaat van deelname, 21 PE punten ABvC.
Gemiddelde studieduur: 6 maanden / 5 uur per week. Flexibele studieduur, naar eigen wensen aan te passen. Certificaat van deelname, 21 PE punten ABvC.